Her kan de smarte spare mye penger

Er du uheldig og får en skade på bilen, oppsøker nok mange av oss merkeverkstedet, eventuelt et annet bilverksted.

Men det behøver slett ikke være den beste løsningen, og langt fra den rimeligste.

Nei, når en del på bilen må skiftes, er det mye penger å spare ved å velge brukte deler.

– I gjennomsnitt koster den brukte delen omkring en tredjedel av prisen for en tilsvarende ny del.

Det forteller Geir Myren i Bruktbildeler.no, til Broom. Han leder Norges Biloppsamleres Dataforening, som omfatter 29 av Norges Biloppsamleres Forenings 65 medlemmer.

Flere og flere vil ha

I løpet av få år har omsetning av brukte bildeler blitt en hovedinntektskilde for disse bedriftene, som for tiden har nærmere 850.000 brukte deler på lager i sin database.

Dette er en økning på mer enn 200.000, bare i løpet av det siste året – og businessen bare vokser, bekrefter Geir Myren:

– Ja, etterspørselen etter brukte bildeler er klart stigende. Dette er da også gjenbruk i rette forstand, til fordel for alle.

Tre ganger kvalitetssjekk

– Produksjon av en ny baklykt alene koster samfunnet tre ganger så mye som en brukt baklykt koster fra oss. Det er ingen grunn til å være engstelig for å kjøpe brukte bildeler. Alle deler vi tilbyr er kvalitetskontrollert og i fullgod stand. Hver enkelt del sjekkes deretter før de strekkodes og scannes til lager.

– En tredje kvalitetssjekk gjøres når en kunde bestiller delen. Alle motorer og girkasser blir testet både mekanisk og med diagnoseutstyr, forteller Geir Myren videre.

– Vi sliter fortsatt med en del fordommer. Enkelte henger fortsatt godt fast i minner om tidligere tiders skraphandlere, der det fløt av olje, rustent skrot og søppel.

Dagens situasjon er en helt annen. Bare hos oss i Møre Bruktbildeler har vi til enhver tid rundt 80.000 deler sortert i et eget lagerregister, og vi plukker også ned nye biler som er kondemnert etter skade.

Brukte deler såfremt det er tilgjengelig

Og bestille gjør folk tydeligvis: Hver eneste dag sendes det 30 – 60 kolli med brukte bildeler ut fra Møre Bruktbildeler. Tilsvarende er det hos mange av de øvrige medlemsbedriftene.

Det er både verksteder og privatpersoner som bestiller, og et viktig skritt i riktig retning for bransjen har det vært at forsikringsselskapene nå for alvor skal bli «grønne». Det betyr at mange verksteder får beskjed om å bruke brukte bildeler i stedet for nye, når brukte deler er tilgjengelig.

Database-systemer har revolusjonert hvordan bilopphuggerne jobber. Nå blir alle deler registrert og puttet inn i systemet.
I fjor ble rundt 140.000 personbiler vraket i Norge. Mange av dem har deler som kan leve mye lenger. Foto: Scanpix.

Database med 850 000 deler på lager

Brukte bildeler har blitt big business!

Det kan være mange tusenlapper å spare for den som velger brukte bildeler i stedet for nye når bilen har fått en skade eller en komponent er blitt ødelagt.
– Dette har blitt god og stadig bedre forretning for medlemsbedriftene i Norges Biloppsamleres Dataforening (NBDF), bekrefter Geir Myren, leder av NBDF.

De 29 bedriftene som er aktive i NBDF har sin egen database der alle slags deler er søkbare. Denne databasen omfatter for tiden nærmere 850 000 bildeler, både mekaniske deler, karosseri og interiør.
– Som en tommelfingerregel kan vi si at en brukt del generelt koster rundt en tredjedel av tilsvarende ny del, sier han.
– I mange tilfeller kan besparelsen bli langt større, for eksempel når vi snakker om komponenter som girkasser eller motorer, legger Myren til.

Vokser raskt
Han kan fortelle at bare i løpet av det siste året har antall deler i NBDFs database økt med ca. 200 000 stk.
Medlemsbedriftene i Norges Biloppsamleres Forening praktiserer gjenbruk i ordets rette forstand, til beste for miljø og samfunn. Bedriftene har gjennom lang tid utviklet bildemontering med kvalitetskontroll.
– Dette har stilt stigende krav til kompetanse, og eksempelvis hos oss har tre av seks mekanikere fagbrev. Dette er veldig viktig for å sikre fullgod kvalitetskontroll på det som skal ut til kunder. Her i Møre Bruktbildeler praktiserer vi 3 måneder havarigaranti og 14 dagers bytterett på delene vi selger, forteller Geir Myren.

Gjenbruk sparer miljø og penger
– Gjenbruk er en verdidebatt omkring det samfunnet vi lever i, og gjenbruk av bildeler burde være like naturlig som å pante flasker. Dette kan spare miljøet og samfunnet for store kostnader.
Bare produksjon av en ny baklykt koster samfunnet tre ganger så mye som hva en brukt baklykt koster fra oss. Har du en kostbar bil og automatgirkassen ryker, kan prisforskjellen mellom en kvalitetssjekket brukt girkasse fra oss, og en fabrikkny fra forhandler, være flere titusener av kroner, legger Geir Myren til.

Viktig forretningsområde
Nå er håpet at bruk av brukte bildeler skal bli langt mer akseptert:
– Vi sliter fortsatt litt med gamle fordommer og myter, men det er et stort skritt i riktig retning at forsikringsselskaper nå i stigende grad begynner å kreve at det benyttes brukte deler der dette er mulig, sier han.
– Hvor viktig er omsetningen av brukte deler for medlemsbedriftene?
– Jeg kan bekrefte at dette er en raskt voksende business, som er avgjørende viktig. Alle disse bedriftene var opprinnelig tradisjonelle bilopphuggerier. Men tiden har gått, og nye muligheter har åpnet seg.
For eksempel plukker medlemsbedriftene ned også nyere kollisjonsskadde biler – helt opp til 2017-modeller – som kjøpes fra forsikringsselskapene. I tillegg kommer det som kommer inn av pantebiler.
I sum gir dette et veldig stort spenn av brukte deler, som i gitte tilfeller er tilnærmet ubrukte.
For oss i Møre Bruktbildeler, eksempelvis, kan det kort beskrives slik

Send oss en tilbakemelding

Tilbakemelding
Hvordan opplevde du brukervennligheten på våre nettsider?
Er det noe vi burde forbedre / gjort annerledes?